pre správne fungovanie tejto stránky, potrebujem používať cookies...
hoď ma hore
none

Lipka diskusné fórum

nový "Jeruzalem"

sk | en | aA
ak chceš diskutovať, musíš sa... registrovať
ak si zabudol heslo... resetovať heslo

informácia dňa :

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  rôzne  /  téma

Dobu predbehol o desaťročia, na Slovensku ho nepoznáme

príspevkov
1
zobrazení
135
unikátne
70
tému vytvoril(a) 16.6.2022 15:05 Kasafran
1
16.06.2022, 15:05
Dobu predbehol o desaťročia, na Slovensku ho nepoznáme. Ján Čiernihaus vytvoril Eiffelovku i skvosty na Dunaji

Ján Čiernihaus bol jedným z najznámejších mostárov a konštruktérov v Rakúsko-Uhorska. Vo svete sa zviditeľnil ako blízky spolupracovník Gustava Eiffela.

Slávnu „železnú dámu", ako Eiffelovej veži Parížania láskavo hovoria, pozná celý svet. Len málokto ale vie, že za stabilitou deväťtisíc ton vážiaceho kolosu stojí rodák zo Šale, Ján Čiernihaus. Zručný mostár vytvoril aj mnohé iné svetoznáme diela. Ako sa to však často stáva, túto osobnosť si prisvojujú iní. Pre Maďarov je Maďar, pre Francúzov Francúz. 

Prieplav a ponuka z Paríža
Čiernihaus sa narodil v roku 1842 v učiteľskej rodine v meste Šaľa, kde započal aj svoje štúdium. Gymnaziálne roky však prežil v neďalekej Trnave a Nitre. Neskôr, keď sa rozhodol priučiť technickému smeru, vydal sa za kvalitným vzdelaním do Viedne, na vysokú školu technickú. Štúdium úspešne ukončil v Zürichu, vďaka čomu získal hneď niekoľko pracovných ponúk.

Svoju kariéru napokon započal na riaditeľstve železníc vo Viedni, kde projektoval strešné konštrukcie a oceľové mosty, no medzinárodný rešpekt prišiel až po tom, ako dostal príležitosť podieľať sa na projektovaní veľkého a odvážneho diela - Bosporského prieplavu. Práve tento projekt otvoril mladému konštruktérovi dvere do celého sveta a netrvalo dlho a záujem o spoluprácu s našim rodákom Čiernihausom prejavil aj francúzsky konštruktér a špecialista na stavby z kovových konštrukcií Gustav​ Eiffel. Ten v tom čase pripravoval výstavbu dominanty Paríža – vyše 300 metrov vysokú vežu, ktorá mala byť súčasťou svetovej výstavy.

Najvyššia stavba sveta
Stavba Eiffelovej veže trvala 18 mesiacov a šaliansky rodák pri tom zohral dôležitú úlohu. Zodpovedal totiž za výpočet nosnej konštrukcie, ktorá mala váhu deväť tisíc ton. Eiffel nášho krajana zároveň poveril aj odborným dozorom počas celej jej stavby.
 
Elegantná, ľahko pôsobiaca konštrukcia, ktorá si so svojou výškou 324 metrov až do roku 1930 držala prvenstvo ako najvyššia stavba sveta, sa napokon ukázala ako veľmi stabilná. Veža, vyvolávajúca protichodné nálady, odsudzovaná aj velebená, mala stáť na svojom mieste iba do roku 1909. Napokon nebola odstránená a dodnes priťahuje pozornosť návštevníkov z celého sveta.

Jeho diela vyhovujú aj súčasným štandardom
Eiffel sa po dokončení stavby s Čiernihausom rozlúčil. Ten sa následne prihlásil do medzinárodného konkurzu vypísaného uhorským kráľovským dvorom na výstavbu dunajského mosta v Budapešti. Konkurz napokon vyhral, no stal sa projektantom nielen spomínaného mosta, ale prakticky všetkých budapeštianskych mostov.

Rodák zo Šale sa tak stal priekopníkom v stavbe mostov. Dokázal staticky riešiť konštrukčné celky podľa vlastných výpočtov, ktoré sa na školách v tej dobe ani nespomínali. Kým na technických školách sa učilo, že rozpätie nesmie byť väčšie ako desať metrov, Čiernihaus svoje projekčné celky predimenzoval. Vtedy ani netušil, že jeho mosty budú o desiatky rokov neskôr niekoľkonásobne preťažené, no jeho výpočty vyhovovali technickým parametrom aj na konci 20. storočia. Čiernihaus tak svoju dobu predbehol o desaťročia.

Nejasná národnosť
Ako uvádza portál osobnosti.sk, v čase totálnej maďarizácie, tak ako tisíce iných slovenských rodín, si musel jeho otec, učiteľ Dominik Čiernihaus, pomaďarčiť meno na Feketehazy. Tak sa vo svetových encyklopédiách pri jeho mene objavuje národnosť maďarská a málokto na Slovensku si uvedomuje, že významné diela vo svete staval práve slovenský rodák.

Medzi ďalšie Čiernihausove významné diela patrí aj konštrukcia Východnej stanice v Budapešti a budapeštianska centrálna kotolňa. Projektoval tiež konštrukciu na obracanie rušňov v Budapešti, no rovnaký projekt bol neskôr zrealizovaný aj v iných európskych mestách. Je tiež autorom prvého otáčavého mosta v Európe, ktorý postavili v chorvátskej Rijeke.
súhlasí: Milaníčko , Vladimir , omega
👍: Boris
vytvoril dzI/O 2015 - 2024 veľkosť : 64 783 B vygenerované za : 0.361 s táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať... témy zobrazené : 21 858 737 x jedinečné zobrazenia : 2 534 949 x ip adresa : 54.224.124.217

podpora

stránka má príjem jedine od dobrovoľných podporovateľov

za mesiac 2024 / 3, podporovatelia na reklame naklikali 3,68 € (30 klikov), z toho dnes 0,14 € (1 klik), ďakujem...

prosím, podpor stvoriteľa
prevodom na účet
SK41 1100 0000 0026 1872 7972
SWIFT: TATRSKBX
názov účtu:
Dziak Maroš, Ing.
banka:
Tatra banka, a.s.
Hodžovo námestie 3
811 06 Bratislava 1
none
cez PayPal
cez Viamo
none
cez Donater
none
poštou
Ing. Maroš Dziak
Budovateľská 67
075 01 Trebišov
Slovensko, EÚ
a teraz pozri, kto prispel