for correct function of this site, i need to use cookies...
move to top
|
Lipka discussion forum
new "Jerusalem"
|
sk
|
en
|
aA
|
|
information of the day :
meaning of life of the day :
Dobu predbehol o desaťročia, na Slovensku ho nepoznáme
|
|
entries 1 |
shows 187 |
uniques 76 |
theme was created 16.6.2022 15:05 by Kasafran
|
Theme is read only...
1
|
Dobu predbehol o desaťročia, na Slovensku ho nepoznáme. Ján Čiernihaus vytvoril Eiffelovku i skvosty na Dunaji
Ján Čiernihaus bol jedným z najznámejších mostárov a konštruktérov v Rakúsko-Uhorska. Vo svete sa zviditeľnil ako blízky spolupracovník Gustava Eiffela. Slávnu „železnú dámu", ako Eiffelovej veži Parížania láskavo hovoria, pozná celý svet. Len málokto ale vie, že za stabilitou deväťtisíc ton vážiaceho kolosu stojí rodák zo Šale, Ján Čiernihaus. Zručný mostár vytvoril aj mnohé iné svetoznáme diela. Ako sa to však často stáva, túto osobnosť si prisvojujú iní. Pre Maďarov je Maďar, pre Francúzov Francúz.
Prieplav a ponuka z Paríža Čiernihaus sa narodil v roku 1842 v učiteľskej rodine v meste Šaľa, kde započal aj svoje štúdium. Gymnaziálne roky však prežil v neďalekej Trnave a Nitre. Neskôr, keď sa rozhodol priučiť technickému smeru, vydal sa za kvalitným vzdelaním do Viedne, na vysokú školu technickú. Štúdium úspešne ukončil v Zürichu, vďaka čomu získal hneď niekoľko pracovných ponúk.
Svoju kariéru napokon započal na riaditeľstve železníc vo Viedni, kde projektoval strešné konštrukcie a oceľové mosty, no medzinárodný rešpekt prišiel až po tom, ako dostal príležitosť podieľať sa na projektovaní veľkého a odvážneho diela - Bosporského prieplavu. Práve tento projekt otvoril mladému konštruktérovi dvere do celého sveta a netrvalo dlho a záujem o spoluprácu s našim rodákom Čiernihausom prejavil aj francúzsky konštruktér a špecialista na stavby z kovových konštrukcií Gustav Eiffel. Ten v tom čase pripravoval výstavbu dominanty Paríža – vyše 300 metrov vysokú vežu, ktorá mala byť súčasťou svetovej výstavy.
Najvyššia stavba sveta Stavba Eiffelovej veže trvala 18 mesiacov a šaliansky rodák pri tom zohral dôležitú úlohu. Zodpovedal totiž za výpočet nosnej konštrukcie, ktorá mala váhu deväť tisíc ton. Eiffel nášho krajana zároveň poveril aj odborným dozorom počas celej jej stavby. Elegantná, ľahko pôsobiaca konštrukcia, ktorá si so svojou výškou 324 metrov až do roku 1930 držala prvenstvo ako najvyššia stavba sveta, sa napokon ukázala ako veľmi stabilná. Veža, vyvolávajúca protichodné nálady, odsudzovaná aj velebená, mala stáť na svojom mieste iba do roku 1909. Napokon nebola odstránená a dodnes priťahuje pozornosť návštevníkov z celého sveta.
Jeho diela vyhovujú aj súčasným štandardom Eiffel sa po dokončení stavby s Čiernihausom rozlúčil. Ten sa následne prihlásil do medzinárodného konkurzu vypísaného uhorským kráľovským dvorom na výstavbu dunajského mosta v Budapešti. Konkurz napokon vyhral, no stal sa projektantom nielen spomínaného mosta, ale prakticky všetkých budapeštianskych mostov.
Rodák zo Šale sa tak stal priekopníkom v stavbe mostov. Dokázal staticky riešiť konštrukčné celky podľa vlastných výpočtov, ktoré sa na školách v tej dobe ani nespomínali. Kým na technických školách sa učilo, že rozpätie nesmie byť väčšie ako desať metrov, Čiernihaus svoje projekčné celky predimenzoval. Vtedy ani netušil, že jeho mosty budú o desiatky rokov neskôr niekoľkonásobne preťažené, no jeho výpočty vyhovovali technickým parametrom aj na konci 20. storočia. Čiernihaus tak svoju dobu predbehol o desaťročia.
Nejasná národnosť Ako uvádza portál osobnosti.sk, v čase totálnej maďarizácie, tak ako tisíce iných slovenských rodín, si musel jeho otec, učiteľ Dominik Čiernihaus, pomaďarčiť meno na Feketehazy. Tak sa vo svetových encyklopédiách pri jeho mene objavuje národnosť maďarská a málokto na Slovensku si uvedomuje, že významné diela vo svete staval práve slovenský rodák.
Medzi ďalšie Čiernihausove významné diela patrí aj konštrukcia Východnej stanice v Budapešti a budapeštianska centrálna kotolňa. Projektoval tiež konštrukciu na obracanie rušňov v Budapešti, no rovnaký projekt bol neskôr zrealizovaný aj v iných európskych mestách. Je tiež autorom prvého otáčavého mosta v Európe, ktorý postavili v chorvátskej Rijeke.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
created by dzI/O 2015 - 2024
size : 58 160 B
generated in : 0.205 s
this site needs to use cookies, to work properly...
version : 1.05 ( 27.4.2024 21:45 )
themes displays : 27 160 702 x
unique displays : 2 961 270 x
ip address : 18.97.14.90
|
some ad
share this page
page has income only from voluntary donaters
please, support creator
by bank transfer
SK41 1100 0000 0026 1872 7972
by PayPal
by Viamo
by Donater
by sending bitcoins
|