Lime-tree

new Jerusalem
sk| en
login :
if you want to discuss, you must register...registration
if you had lost your password...reset password

you are here : 

main page / other / chain
move to top

TO: Su ateisti zvierata?

entries
258
shows
45 893
uniques
2 353
theme was created 19.06.2018 by TvojOponent
218

1. TvojOponent 19.06.2018, 17:43

Lemmy neunesie dosledky evolucionizmu. Nevie sa zmierit s tym, ze je zviera. Ako mu pomoct?

02.07.2018, 12:16
Etika jedenia mäsa alebo zvierací holokaust

Etika vegetariánstva
28.9.2005 o 9:19 | Karma článku: 12,57 | Prečítané: 4707x
Podstatou vegetariánstva nie je zdravá výživa. Takéto poňatie vedie k mnohým nedorozumeniam a tradovaným nezmyslom. Odmietanie mäsa predstavuje vo vegetariánskom hnutí zásadné mravné posolstvo. V nasledujúcich riadkoch sa všetkým fanúšikom konzumácie mŕtvol zvierat pokúsim vysvetliť, prečo by ich mali trápiť aspoň minimálne výčitky svedomia...

Večný spor medzi „bylinožravcami“ a „mäsožravcami“ o tom, aká strava je pre človeka zdravšia a prirodzenejšia, nemá jednoznačné riešenie. Isté však je, že bezmäsité jedlá vôbec nemusia byť zdravé (najmä ak si pod nimi predstavujete vyprážaný syr s hranolkami alebo makovník). Mnohé zdravotné argumenty pre vegetariánstvo stoja zjavne na vode. Napríklad už od čias Plutarcha sa traduje, že vyhýbanie sa mäsu znižuje agresivitu ľudí. Príklad Adolfa Hitlera, ktorý bol „vegetariánom“, lebo sa bál rakoviny, to hádam dostatočne vyvracia. Ja sám si netrúfam ísť do sporu, koľko bielkovín vám dokážu nahradiť strukoviny, či musíte používať umelé doplnky výživy a či je anatómia človeka vybavená na rastlinnú alebo mäsitú potravu. Toto prenechajme lekárom.

Podstatou voľby, prečo by človek mal prestať jesť mäso, je etická výzva na ochranu všetkého živého, ktorá sa medzi ľuďmi dosiaľ dostatočne nevyvinula. Ak jedným zo základných rozdielov medzi človekom a zvieraťom je mravný imperatív NEZABIJEŠ, potom v prípade živočíchov ide len o moralizujúci kolorit, ktorý nedokázal prekryť naše ozajstné pudové pohnútky. Námietka, že človek bol vždy lovcom, je z etického hľadiska nezmyselná, ak len nechceme zostať svojou mentalitou na úrovni neandertálcov. Napokon, naši dávni predkovia nerozlišovali ani medzi zabitím človeka a jeleňa. Z akého dôvodu by sme však mali dnes, keď sa dokážeme nasýtiť inými prostriedkami, masovo usmrcovať zvieratá?

Človek dokáže jesť mäso iba vďaka svojim otupeným zmyslom. Aj ľudia, ktorí navonok prejavujú súcit so zvieratami, na neho úplne zabudnú, keď dostanú porciu mäsa na tanieri. Nechcú myslieť na to, že jeho sústo ešte nedávno chodilo, mečalo, bučalo, pozeralo sa a cítilo. Neuvedomujú si, že to zviera iba kvôli tomu, aby ktosi uspokojil naše ľudské chute, krvácalo, zdierali ho z kože, rozsekali ho, zmývali nečistoty z jeho rán, zotierali čiernu, sadnutú krv. Chceme vari poprieť, že sme spoluvinníkmi týchto každodenných masakier? Spomeňte si na to pri svojom obede: akokoľvek ďaleko je bitúnok, ste zodpovední za všetko utrpenie prameniace z jedenia mäsa, a to nielen za hrôzy na jatkách, ale i za tie, ktoré im predchádzajú. Pri každom zahryznutí do usmrtených tiel zvierat si vybavte všetok ten hlad, smäd a mučivý strach pri prevoze, ktorý musia tie nešťastné stvorenia prežívať iba preto, lebo máte na ne chuť. Tieto zvieratá zabili aj na vaše želanie.

Nože sa pozrite, koľko plodov vám poskytuje Zem! Aké bohatstvá vám núkajú polia a vinice! Koľko zvierat vám ponúka mlieko, vajcia, perie, vlnu! Čo ešte od nich žiadate? Ich vlastné životy za to, že vám neubližujú, prejavujú vám svoju prítulnosť a slúžia vám? A vy sa im odplácate tak, že ich zjete? Akým právom ľudia považujú zvieratá za svojich priateľov, keď s nimi robia také veci, že zviera by mohlo povedať: ak mám takých priateľov, nepotrebujem ani nepriateľov...!

Človek zblaznel. Hoci už dávno nie je lovcom, hoci už dávno nie je odkázaný na tento druh obživy, intenzita zabíjania zvierat sa nezmenšila, naopak, rastie šialeným tempom. Vynašli sme prostriedky ich masovej, takpovediac priemyselnej likvidácie, ktorá nijako nezaostáva za tým, čo sa dialo v koncentračných táboroch. Dokonca aj do našej rétoriky sme prevzali terminológiu priemyslu. Už nehovoríme o chove zvierat, ale o živočíšnej veľkovýrobe. Zúfalé životné podmienky, úzke klietky, bezprecedentný postup, pri ktorom sa zviera narodí iba preto, aby bolo usmrtené. Ešte nikdy v dejinách neprichádzali živočíchy na svet s vopred bezperspektívnou existenciou. Zvyšujúci sa dopyt na trhu a naše nenásytné žalúdky im zobrali akékoľvek právo na život. Tým sa aj odlišujeme od toľko spomínaných lovcov. Naši predkovia totiž zabíjali zvieratá iba pre svoju bezprostrednú potrebu. V rovnom súboji lovili ryby a divú zver, ktorá sa slobodne preháňala po stepiach a lesoch. Dnes zvieratá väzníme a kruto s nimi zaobchádzame. A keďže sme s nimi neuzavreli nijakú zmluvu, ktorá by nás zaväzovala správať sa k nim ako k zajatým nepriateľom, môžeme tým zdanlivo ospravedlniť svoje konanie bez výčitiek svedomia.

Viem, že je veľa ľudí, ktorí protestujú proti krutosti voči zvieratám, no sami sa nedokážu stať vegetariánmi. Aký význam však má prejavovanie ľútosti, ak napriek tomu jete predmety svojho súcitu? Prakticky a psychologicky je nemožné mať citový vzťah k zvieratám a súčasne ich jesť. Ak je tu život nejakého tvora iba preto, aby sme si pochutili na istom druhu potravy, stávajú sa títo tvorovia iba prostriedkami na naše uspokojenie. Etický princíp je skutočný iba vtedy, ak je univerzálny. Preto si musíme osvojiť tézu, že vziať niekomu život je vždy zlé. NEZABIJEŠ A ZABRÁNIŠ V ZABÍJANÍ je rozšíreným morálnym imperatívom vegetariánstva.

Konzumácia mäsa znamená, že človek žije zo smrti iných. Je vlastne chodiacim cintorínom. Podľa esenského Evanjelia mieru bol vegetariánom aj Ježiš. Pri jednej kázni údajne povedal: „A mäso zabitých zvierat v jeho tele sa stane jeho vlastným hrobom. Pretože hovorím vám, kto zabíja, zabíja seba samého, a ktokoľvek je telá zabitých zvierat, je telo smrti.“ Sama skutočnosť, že väčšina ľudí zabíjanie zvierat dosiaľ schvaľuje, nie je dôkazom, že takýto názor alebo postup je správny. Nepýtajme sa, čo je zvyčajné, pýtajme sa, čo je najlepšie.

Ľudstvo pácha na zvieratách nepredstaviteľné zločiny. Už len rozhodnutie Európskej únie zabiť z obáv pred BSE dva milióny kráv, by sa mohlo do historického kalendára zapísať ako „hovädzí holokaust“. Tie zvieratá totiž museli zomrieť iba pre ľudskú nedbanlivosť a márnomyseľnosť. Zapchávali sme si uši pred revom týchto nevinných bytostí, ktoré sme obetovali pre ilúziu vlastnej spásy. Indiáni veria, že všetko utrpenie zaznamenáva Stvoriteľ ako dôkazy proti ľudstvu. My zasa veríme, že človek sa nevymaní zo svojho živočíšneho štádia, kým neuzná právo zvierat na život. Oslobodenie človeka a oslobodenie zvierat idú v dejinách ruka v ruke.

Venované všetkým, ktorí svojím príkladom otvárali dvere novému mravnému poňatiu života a pochopili, že život parazitujúci na živote iných nie je nijako zvlášť vznešený, ako boli:

Pytagoras, Diogenes, Ovidius, Seneca, Plutarchos, Leonardo da Vinci, Michel de Montaigne, Francois Voltaire, Jean-Jacques Rousseau, Jeremy Bentham, Ralph Waldo Emerson, Arthur Schopenhauer, Lev Nikolajevi

č Tolstoj, John Stuart Mill, Franz Kafka, Maháthma Gándhí, Rabíndranáth Thákur, Albert Schweitzer, George Bernard Shaw a mnohým, mnohým ďalším vegetariánom...
consents: uchostrapate
as response to :
1
19.06.2018, 17:43
Lemmy neunesie dosledky evolucionizmu. Nevie sa zmierit s tym, ze je zviera. Ako mu pomoct?

newest entries : 

Nemal [show chain]before 10 hours

please, support author of the page

this is non-profit project
page has income only from ads and voluntary contributions
you may contribute...
by bank transfer
SK 41 1100
000 000
261 872 7972
SWIFT: TATRSKBX
by PayPal
by Viamo
by Donater
options
main pageaboutgalleryjokescitatesinteligence teststatsžumpaandroid versionit's your turn
searching
lipka @ facebook
provided by dzio.sk...
contact creator...
i'm using cookies, if you disagree, then leave...
you are accessing this site from ip address : 3.234.214.113
size : 70 719 B, generated in : 0.082 s